5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen - SON Coaching en Training in Enschede

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

5 redenen waarom elke vrouw aan krachttraining zou moeten doen

Bewegen is goed, maar goed bewegen is natuurlijk vele malen beter voor je gezondheid en vitaliteit. En krachttraining mag in dit plaatje niet ontbreken! Maar waarom zou elke vrouw aan krachttraining moeten doen? 

1. Jouw lichaam krijgt een mooiere vorm

De meeste vrouwen starten met krachttraining om hun lichaam mooi te vormen. De meesten willen afvallen en sommigen willen aankomen. Zo heeft elke vrouw haar persoonlijke reden. Het grote voordeel van krachttraining ten opzichte van cardio is dat je hiermee ook echt je lichaam veel meer vorm geeft. Het zorgt dus niet allen voor gewichtstoename of -afname, maar je lichaam komt er ook strakker en mooier gevormd uit te zien. Ongeacht je leeftijd. Zodra je aan krachttraining doet krijgt jouw lichaam altijd betere vormen. Daarbij kun je met krachttraining ook wat extra aandacht geven aan bepaalde delen van je lichaam, zoals je billen of je rug. Het is maar net wat je belangrijk vindt.

 

2. Je zit een stuk lekkerder in je vel

Krachttraining doet veel met je hersenen! Er zijn studies die een verband zien tussen krachttraining en cognitieve functies. Zo heeft het een bewezen effect op symptomen van depressie en angst en verbetert het het algeheel cognitief functioneren. Dus: train je niet voor een strak lichaam, doe het dan voor een gezond stel hersenen! Het resultaat? Je voelt je gelukkiger en je over het algemeen een stuk lekkerder in je vel.

3. Je krijgt meer zelfvertrouwen

Als je je fysiek sterk voelt door krachttoename, voel je je vaak mentaal ook sterker. De discipline die je opdoet door een aantal keer per week te trainen neem je mee in andere aspecten van je leven. Een extra dosis zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen is nooit verkeerd. De kracht die je gaandeweg ontwikkelt, kan je ook mooi inzetten in het dagelijks leven; bijvoorbeeld je kind makkelijker optillen of makkelijker je boodschappen doen. Je hebt het gevoel dat je anders in de wereld staat en je staat een stuk sterker in je schoenen.

 

4. Je lichaamshouding wordt beter

Na verloop van tijd merk je dat je hele lichaamshouding beter wordt. Een andere goede reden om dus aan krachttraining te doen! Wanneer je op de juiste manier traint en leert om ‘contact’ te maken met je spieren leer jij vitaler te staan en je rug rechter te houden. Je krijgt veel minder last van je rug en daarnaast loop je natuurlijk ook een stukje trotser (precies! Je zelfvertrouwen groeit)

5. Je hormoonbalans verbetert

Je kent het vast wel; veel vrouwen hebben last van schommelingen in hun hormoonbalans, met name vlak voor en tijdens de menstruatie. Dit kan stemmingswisselingen en andere klachten tot gevolg hebben. Krachttraining heeft een sterk en positief impact op je hormoonbalans en je vermindert deze klachten. Daarom ben ik een sterke voorstander van krachttraining voor vrouwen. Gratis proefles inplannen.

Over de schrijver 

Murat Son

Murat is de oprichter van Lifestyleclub SON en inmiddels heeft hij al meer dan 15 jaar ervaring aan Personal Training én lesgeven als docent Lichamelijke Opvoeding. Het is méér dan zijn passie om mensen meer te leren over gezondheid en vitaliteit. Met deze blogs wil hij vrouwen (en mannen) voorzien van de juiste informatie, inspireren en samenbrengen.

Anderen bekeken ook

Sporten en stress

Kom in beweging Ontsnap aan de dagelijkse drukte door beweging Sporten en stress, twee fenomenen ...
Lees verder

Zo krijg je schijt aan wat anderen denken 5 tips

5 waardevolle tips Tegenwoordig ben je steeds meer bezig met wat anderen van je vinden. ...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SON Coaching en Training in Enschede draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders